Header
Baska Voda, 24. juli. 2012
DEL 6

What happend on Malta, stays on Malta. Nei, riktig så ille var det ikke, litt kan man vel dog berette om.
Sitter nå og svetter over tastaturet i byen Otranto litt opp på den Italienske hel, og litt syd for mer kjente Brindisi. Vi har akkurat gjort unna 330 nm, på 3 døgn. Det er jo ikke så verst. Bortsett fra en kuling i Squillace bukten, i følge pilotboken et alltid tilstedeværende nattlig fenomen her, har turen vært preget av varme, sol, vindstille og motorkjøring. Vi hadde en natt i byen Rocella Ionica, for å sove litt og fylle diesel. Sove gikk greit, men diesel var det verre med. Vi fikk etter hvert opprettet kontakt med en lokal helt som fylte kanner med diesel i byen, lastet dem inn i bilen sin, kjøret de 3 km til marinaen, lastet de over i båten sin, kjørte de ut til Wilma, lastet de over og fylte de på tanken vår. Dette skulle han ha 20€ for, ikke noe å si på akkurat.
My har skjedd siden sist.  Det viktigste er vel at vi har blitt mann og kone. Det var faktisk ganske artig. Hadde jeg på et tidligere tidspunkt i livet visst at det skulle være så moro, hadde jeg nok i dag vært gift mange ganger.  Vi har også truffet mye venner og familie.  Det var utrolig kjekt. Ette måneder i vårt eget selskap, ble det neste litt for mye av det gode. Vanskelig å rekke over alle, og føler i dag at vi skulle vært enda flinkere til å utnytte tiden med disse. Det var over 90 mennesker som dro til Malta pga. dette bryllupet, hvorav 64 av dem var gjester i bryllupet. Når så 72 av disse er samlet på samme hotell som oss, sier det seg selv at vi følte oss litt overstimulert i starten av oppholdet.
Vi kan bare si at vi er glitrende fornøyd med Malta oppholdet, og vi håper familie og venner er like fornøyd. Igjen takk til dere alle som var med og delte opplevelsene ved oppholdet og bryllupet med oss!
Det er ikke til å komme forbi at det var litt antiklimaks og tøffe ut av den storslåtte havna i Valletta, mens den resterende gjengen på Excelsior stod igjen og vinket. Da ble klumpen i halsen stor, men allikevel god på sin måte. På samme måte som vi raskt kom inn i hotell livet, har vi nå raskt vent oss til litt mindre boltreplass, og null aircondition. Byen Otranto overasket med en flott gamleby som absolutt er verdt et besøk. Den er ikke gammel gammel, siden tyrkerne jevnet den opprinnelige byen med jorden på slutten av femtenhundre tallet, men gammel nok for oss. Her i Sør Italia, er det som på Sicilia litt steinalderopplegg, med mye fattigdom, og lite arbeid, industri og vekst. I forhold til Nord Italia, er det som å komme til et annet land.
I morgen formiddag, setter vi kursen mot Bar i Montenegro, ca 120 nm mot N NØ. Det blir spennende å komme til et gammelt østeuropeisk land. Da har vi drøye 2 uker på oss til å seile de 180 nm nordover til Split hvor Victoria, Louise sin kusine, hopper på for å være med oss resten av veien.

Vi forlater Otranto i 14 tiden, den 9 juli. Det er en liten bris fra nord, og jeg legger kursen nordøst for å kunne bruke seilene, selv om den korrekte kurs hadde vært nesten rett nord. På den måten kommer vi oss raskest mulig ut av den sørgående strømmen som «renner» ut av Adriaterhavet på denne siden. Vinden løyer utover kvelden og natta, og det blir ikke mer seiling. Det er svært varmt og fukting. Jeg står alle nattevakter i bare shorts og t-shirt. Det er fuktigheten som er verst. Alt blir kliss bløtt. Vi ankommer Bar i 12 tiden tirsdag. Jeg har jo vært i noen øst europeiske land før, og har bange anelser om innsjekkingen. Fyren på brygga hvor vi har fått plass henviser meg til Customs. Det er sikkert minst 10 dører i et stort bygg, hvorav ingen er merket. Det blir mange «bom bankinger», før jeg finner riktig kontor. Men, akk, Customs viser meg videre til Politiet. Men, nei, heller ikke politiet er riktig instans. Jeg blir henvist videre til Kapitanija, havnemester’n. Dette kontoret er selvsagt i et helt annet bygg ca 500 meter borte. Forøvrig helt umerket. Det kommer imidlertid ut et par uniformerte karer ut fra et bygg, og jeg spør Kapitanija? De nikker, og forsvinner videre. I gangen på innsiden er det flere store tredører, alle umerket. May Britt banker på den første og går inn. Feil dør, neste dør skal være den riktige. Her er det faktisk en skranke, men ingen til å betjene den. Vi venter et par minutter, så kommer fyren fra nabokontoret, og gir oss noen papirer vi må fylle ut. Kollegaen skal være tilbake om «a couple of minutes». Vi fyller ut crew list og søknad om seilingstillatelse. Alle formularene, har selvsagt alt for små felt til på noen måte å kunne inneholde den informasjonen de skal. Hvorfor er det ingen av disse formularmakerne, som faktisk prøver å skrive noe inn i de formularene de lager? Langt om lenge ankommer kontoristen, jeg leverer papirene og han fyller ut en lapp. Denne lappen er det så meningen at jeg skal gå i banken med og betal inn det påkrevde beløp. Jeg forsvinner ut til nærmeste bank, men, akk, «passport please». Det ligger selvsagt igjen hos havnemester ’n. Frem og tilbake igjen, nytt forsøk. Bankfunksjonæren har god tid og prater velvillig med kollegaer og andre kunder mens han prøver å effektuere betalingen min. Mange tastetrykk og ca. 10 min. senere kan jeg returnere fra banken med 3 nyutstedte kvitteringer.
Så er det stempling og klistremerke tid. Jeg får seilingstillatelse, med stempler og klistremerker. «Thank you, thank you». Tilbake til politiet med de nystemplede formularer. De virker fornøyd og etter et kvarter med inntasting av data i en noe tilårskommen PC, er turen kommet til Customs. Her går det overaskende bra, og de nøyer seg med å ta kopi av seilingstillatelse, og jeg er fri. Vel, nesten i hvert fall, nå gjenstår bare å få stemplet inn i selve marinaen. Marina mannen tar seilingstillatelsen min, og tar avgårde. Etter en halvtime, er han tilbake med seilingstillatelsen og faktura for oppholdet. Jeg gir han en neve euro, og han tar avgårde igjen. Etter kun 10 minutter er han tilbake med vekslepenger, og innsjekkingen er komplett etter ca 2 timer med byråkrati sikksakk.
Vi rusler en tur i byen på ettermiddagen, men det er stusselige greier. Det er snart 25 år siden jeg var i Polen som min første østeuropeiske visitt. Det er klart mye har forandret seg på 25 år, men det er fortsatt langt igjen, og det er egentlig lite som tiltaler meg med å besøke disse landene. Det er jo på sett og vis litt eksotisk, men jeg velger meg nok vesten.

Vi forlater Bar og setter kursen nordover. Det er ingen vind, og Yanmar’n må gjøre jobben. Vi ankrer opp i en bukt som heter Sveti Stefan. Her ligger det et luksus hotell på en liten holme. Fram til 1952 var det et lite samfunn på øya, men da ble alle beboerne kastet ut, og det ble laget hotell av den lille landsbyen istedenfor. Her er flott å bade. Det er 32 grader i vannet, og man blir aldri kald. Vannet er riktignok ikke så klart som på Malta og Balearene, men helt greit.  May Britt og jeg tusler en tur i land på kvelden. Louise vil passe båten. Her er anlagt stier og små veier rundt i dette naturskjønne området. Mørket kommer fort, og vi roter oss nesten bort i parkanlegget. May Britt begynner så smått å uroe seg for hva som kan ligge på lur i busk og kratt, men vi kommer oss da tilbake, uten videre dramatikk.
Neste morgen kommer en Serbisk familie svømmende forbi. Mor, far og to døtre. Døtrene er ivrig på å praktisere engelsken alle serbiske barn nå lærer på skolen. Far er veldig interessert i kajakken, og han er ikke vond og be når vi byr ham på en prøvetur. Han padler rundt med et stort glis om munnen. Vi tøffer videre, Yanmar’n har nå fått ny olje og oljefilter, og maler mykt mens den fører oss nordover. Vi har kursen mot Montenegro’s eneste fjord, Kotorfjorden, eller Kotorbukten. Vi slipper anker i utløpet av fjorden, i en bukt som heter Herceg-Novi. Det er en skikkelig turistfelle. Her skriker de lokale båtførerne, «Heia Oslo» og «Skål!» når de kjører forbi. Under en kveldspromenade i land, får May Britt og Louise greie på at dette er vennskapskommunen til Levanger. De har bl.a. arvet søppelbilene deres, med skilt som sier «Hold byen ren». Det er også et rehab hotell her for norske Bekhterevs pasienter. Ikke rart det virker litt norskpåvirket her. Diskorytmene herjer helt til 04:00 om morgenen. Luka forut virker nærmest som en lydtrakt og fører discorytmene rett ned i forpiggen. Å lukke luka, er intet alternativ. Til og med for undertegnede, som er utstyrt med en relativt velfungerende termostat, blir varmen her i meste laget. Skjønner derfor godt at for May Britt med sin Biltematermostat, kan varmen rett og slett bli for meget av og til.

Fredag den trettende, uhuff, daffer vi videre inn i Kotorbukta, eller fjorden som vi ville kalt den i Norge. Her er det høye fjell, mange på over 1000m, som omkranser fjorden. Ikke helt ulikt Vestlandet, men fjellene er liksom av en annen beskaffenhet. De er ikke laget av gråstein, for å si det sånn. Vi ankommer Kotor på formiddagen. Vi hadde opprinnelig tenkt å ligge til kai, men ankringsområdet ligger fint til, så vi velger det istedenfor. Man sparer jo også 60€, de kan sikkert komme godt med, når kulda setter inn. Kotor er på verdensarvlista, pga. et par murer de har satt opp i gamle dager. Kjenner jeg min nyervervede kone rett, skal vi nok inn å se på dem.

Kotor er en bra by det. Vi bestiger festningsverket bak byen en varm formiddag. Familiens yngste er mang en gang inne på tanken om å avbryte summiten, men blir tvunget opp de 260 høydemetrene og 1350 trappetrinnene. Litt uforståelig at de bygde opp et slikt festningsverk i fjellet bak byen, når murene like godt kunne være sluttet rundt byen. En mur må jo være like vanskelig eller lett å forsvare uavhengig av om den ligger i en fjellside eller nede på «bynivå».
I Kotor er det mange superyachts innom. Vi har moro med å slå de opp på superyachts.com for å sjekke pirs, eiere, størrelses osv. Det er svært billig diesel her i Montenegro, rundt 7,5 kr. for litere’n for oss vanlig dødelige, så de fleste superyachts benytter sjansen til å fylle tanken. Da er det ikke snakk om stå i den vanlige pumpekøen, da er det bestilling av tankbiler på brygga som gjelder, og det går fort både 20, 30 og 40 tusen liter i slengen.
Søndag sjekker vi ut av Kotor. Jeg har en bomtur til den lokale politistasjonen med papirene, men der skjønner de ingen ting. Politimannen i skranken ringer opp en kollega som kan engelsk, som jeg så snakker med, som så i sin tur snakker med politimannen i skranken. Det blir da klart at det er et politkontor på kaia som jeg skal benytte, en opplysning som pilotboken ikke hadde fått med seg (den er fra 2008). Når jeg finner riktige kontorer, går utsjekken rimelig greit. Først havnemester’n som stempler ivrig de fleste av de forviste papirer, så politiet, som faktisk slår oss opp på data’n og benytter pass skanner, tilslutt tollvesenet. Så er vi klarert ut av Montenegro. Vi går ut Kotor fjorden, og setter kursen nord-vestover mot Dubrovnik i Kroatia. Vi har en liten bris aktenom, men det er motoren som må gjøre største delen av jobben. Distansen er på over 40-50 nautiske mil, så det nytter ikke med 3-4 knops fart. Vi ankommer den kommersielle havnen Gruz i sekstiden på kvelden. For en gang skyld virker det gule «tollflagget», og vi blir praiet og henvist en plass på tollkaia. Innsjekking går veldig greit, med engelsktalende tjenestemenn. Først havnemester ’n, så politi og tilslutt toll. Når alle tillatelser er betalt og stemplet, mannskapslister godkjent, passene registrert, og tolleren fornøyd, kaster vi trossene og går mot Marina Dubrovnik. Vi kaller de opp på VHF, fordi May Britt ikke tror det er plass til oss.
De sier imidlertid «wait a couple of minutes, and we will find a berth for you. » Så slik blir det også. Dette er en Marina med stor M. Alle tenkelige bekvemmeligheter, inkludert badebasseng. Jeg tenker at regningen sikkert vil gjenspeile bekvemmelighetsnivået, hvilket skal vise seg å være riktig(700kr./døgn). Det ligger noen Briter i en båt et par hakk lengre ute. De inviterer oss på morgenkaffe, med lokalkunnskap avec. Mannen, Graham, prater seg fort varm på Adriaterhavets fortreffelighet. De seiler her 6 uker på våren og 6 uker om høsten. Jeg kommenterer at han skulle vært guide, med et slikt fortellende og beskrivende vesen. Kona må da skyte inn at han faktisk har skrevet en pilotbok. Den er utgitt på Imray og omhandler Scilly Isles helt sør i England. Ja, det var tydelig at han viste hva han pratet om. Vi fikk mange kryss i kartene våre, med tips fra the author himself Graham Adam. Vi blir her i to dager. På kvelden tar vi bussen inn til Dubrovnik. Det er jo visstnok en historisk by, og ganske riktig, her er mye gammel stein for et turistøye å hvile blikket på. Vi er imidlertid såpass blasert, ja, inkludert May Britt, at vi ikke lar oss lokke hverken hit eler dit. Vi nøyer oss med å spise middag, og spasere litt i gatene. En ting er i hvert fall sikkert, vi er ikke alene.

Vi forlater Dubrovnik Marina tirsdag formiddag. Nå er det ankring som gjelder. Vi får en ganske heftig motvind. Split Radio melder på VHF at det til natten skal blåse opp til 45 knop. Det er den fryktede Boran. Det er en fallvind fra fjellene som kan herje ganske heftig fra tid til annen. Vi finner en ankringsplass hvor vi om ikke annet vil bli skjermet for bølgene fra Boran. Plassen er Slano, visstnok det feteste turiststedet i «gamle» Jugoslavia. Stedet ble imidlertid totalt rasert av Serberne. Ja, en sådan strålende jobb gjorde de, at bare kirken og tre hus sto igjen. Ja, krig er i sannhet flotte saker. Jeg og Louise tar en tur inn i det moderne Slano. Ikke mye å se her. May Britt ringer, vi må komme tilbake, to båter har allerede mistet ankerfestet, Boran har slått til. Det blir en natt uten for mye søvn. Vi har en Katamaran som ankret litt keitet bak oss, bare en 20 m mellom båtene. Da har man ikke mye tid på seg om ankeret skulle slippe. Vi sover litt i salongen, og litt i cockpit. Det kommer noen ganske solide vindkast, men ankeret sitter det. Her er sølebunn, og vi har mye kjetting ute, så det skal litt til for å rikke oss.
Neste dag bestemmer vi oss for å gå til naturreservatet på Miljet, i følge diverse brosyrer «one of the worlds most beautiful islands.» Vel, vi foreslår at forfatterne tar en tur til Norge. Vi føler at det er som å seile i Nordfjorden, tett skog helt ned til vannkanten, ikke mye å skrive hjem om. Vi ankrer opp i Polace, og etter en liten disputt med en ilter Kroatier med et veeeldig stort anker med en veeeldig lang kjetting, tar vi hintet, ankrer på nytt, og alt er bare fryd og gammen.
Neste dag er det klart for utflukt. Siden vi ligger i et naturreservat, er vi blitt avkrevd et naturreservatgebyr, som inkluderer en buss/båt tur til et kloster til en øy, så det må vi selvfølgelig prøve, tror vi. Når bussturen er unnagjort, og vi sitter og venter på båten som skal bringe oss ut til klosteret får vi second thoughts og det ender med at vi tar bussen tilbake, uten ett nytt kloster på samvittigheten. Ja, det er endelig, vi har blitt vaksinert for gammel og middels gammel stein.
Vi letter anker og setter kursen videre Nord-vestover. Vi har god tid, skal riktignok møte en klassevenninne av Louise inne på fastlands Kroatia sånn ca den 22, og min søster med familie i Split den 26, men vi føler at vi for en gangs skyld har god tid.
Vi ankrer opp utenfor øya Badija, en gang i eiet til Fransiskaner munker, men under Jugoslavias sin glansperiode, en kuvøse for Jugoslavias idrettselite. Nå, under Kroatia, igjen gitt tilbake til Fransiskanerne, som nå setter klosteret og resten av øya i stand. Dette er også et yndet utfluktsmål for de lokale helter. Vi går rundt øya, håndmater den lokale rådyrstammen, bader litt, og etter en god natt på anker, setter vi kursen videre Nord vestover.
Ferden går videre mot Loviste. En turist bukt, med badeplasser, hoteller og resturanter. Vi får levert vask til et lokalt hotell som lover å ha det ferdig neste morgen. En kjempesvær seilbåt ankrer opp ute på bukta, den må være på ca 120 fot. Vi tar en tur på land på kvelden, det er fredag, så det er tid for øl og brus og vin.
Den 22. juli, etter å ha vært innom et døgn i Tucepi, ankommer vi Baska Voda. Her har vi en avtale om å møte en klassevenninne av Louise, som er på ferie her. Her opplever vi for første gang siden 30. april, et ordentlig regnvær. Det mangler bare 6 dager på at det hadde vært regnfritt i 3 månder, hmm ikke akkurat som hjemme. Det har kommet ustabile luftmasser inn over Adriaterhavet, som vil ødelegge godværet i 3-4 dager. Deilig. Både Louise og oss voksne får sosialisert litt meg jevnaldere, og det er godt. Ser i skrivende stund ut til at vi må utsette avreisen her fra Baska Voda med et døgn, pga. været, men vi skal nok allikevel greie å rekke frem til Trogir i tide til vårt neste rendezvous.